گیم شات: تحلیلی بر کنسول‌های نسل هشتم و مدل‌های 4K آنها
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
خبرهای پزشکی و سلامت ایران
پایگاه اطلاع رسانی خبری
سایت تفریحی و سرگرمی پیچک
سایت خبری و تفریحی و آموزش : پردیس سلامت
آخرين اخبار ايران و جهان
اطلاعات عمومی و اخبار : روبات سورنا
سایت تفریحی و سرگرمی
جدید ترین اخبار و مطالب حقوقی
سایت سرگرمی و تفریحی گیگر
بزرگترین مرجع دانلود فارسی زبانان
دانلود فیلم - دانلود آهنگ جدید
آخرین اخبار ایران و جهان : پرتال خبر
سایت تخصصی اطلاعات موبایل : اپ موبايل
جدیدترین و آخرین اخبار ورزشی
سرگرمی تفریحی , اخبار ,آموزش, دانلود
پرتال سرگرمی تفریحی جامع پارسی زبانان
اخبار جدید - اخبار ایران و جهان
جدیدترین اخبار دانلود | اونیکس فیلم
آپلود عکس رایگان
کاهش پینگ
دیگر موارد
آمار وب سایت

شما اینجا هستید خانه » تکنولوژی » گیم شات: تحلیلی بر کنسول‌های نسل هشتم و مدل‌های 4K آنها

گیم شات: تحلیلی بر کنسول‌های نسل هشتم و مدل‌های 4K آنها

 

سایت تفریحی و سرگرمی : پریا و میترا

ورود به نسل هشتم آن ضربه‌ای بود که بازار و جامعه بازی‌های ویدئویی احتیاج داشت تا بالاخره بتواند آن وعده زیر پا گذاشتن صنعت‌های دیگر ازجمله سینما و تلویزیون را محقق کند؛ حال چه می‌شود؟! با گیم‌شات برای تحلیلی کامل بر مسئله کنسول های جدید همراه باشید.

نسل هفتم قدرتمند حکمرانی خود را به پایان رساند و با بازی‌هایی فوق‌العاده چون The Last of Us یا Grand Theft Auto V دلربایی و مقدمه سازی لازم برای ورود به نسل جدید و پرقدرت کنسول‌ها را آغاز کرد. در سال 2013 هر دو شرکت مایکروسافت و سونی بالاخره از کنسول‌های اکس باکس وان و پلی‌استیشن 4 رونمایی کردند و در کنفرانس‌های E3 همان سال بود که با نمایشی کامل و خیره‌کننده از بازی‌ها و جزئیات این دو غول جدید همراه بودیم.

هنوز سه سال از عرضه این کنسول‌های جدید نگذشته که معرفی و عرضه کنسول‌های جدید توسط این دو شرکت که این روزها در رسانه بانام های PS4K و Neo یا اکس باکس اسکورپیو شناخته می‌شود، تائید شد. آیا این‌یک ارتقا میان-نسل است یا در آستانه ورود به نسل نهم کنسول‌ها هستیم؟ و اصلاً چرا باید کنسول‌های جدید ساخته شوند؟

شروعی نوید دهنده

نسل هشتم نسبتاً قدرتمند آغاز کرد و بااینکه تعداد بازی‌های محدودی در عرضه‌اش در اختیار بود (که بیشتر آن‌ها هم بازی‌های نسل هفتم بودند که برای این کنسول‌ها منتشر شدند مثل Battlefield 4 یا ACIV: Black Flag)، توانست رکوردشکنی‌های قابل‌توجهی برای صنعتمان داشته باشد.

همچنین، در این مدت کوتاه با بازی‌های انحصاری قدرتمندی چون بلادبورن، آنچارتد ۴، کوانتوم بریک، تام رایدر (انحصاری زمانی)، و… مشتریان از روند حرکت شرکت‌های پشتیبان راضی بوده‌اند. فروش کنسول‌ها تاکنون خیره‌کننده بوده است و سونی به‌تنهایی توانسته چهل میلیون دستگاه پلی‌استیشن 4 به فروش برساند که جامعه عظیم کاربری آن، با در نظر گرفتن اینکه هنوز در ابتدای نسل جدید هستیم، خیره‌کننده است.

کنسول های جدید

سخت‌افزار و گرافیک؛ ارزش‌های جدید!

مایکروسافت با اکس باکس وان آن‌طوری که باید عمل نکرد و از همان سال اول از رقیب خود عقب ماند. اولین مشکل مایکروسافت گران‌تر بودن اکس باکس جدید نسبت به PS4 بود (اختلاف 100 دلاری) که با گذر زمان و با تخفیف‌ها، این قیمت‌ها به حالت نسبی تعادل رسیدند.

با شروع نسل هشتم که شعار اصلی آن (مثل همیشه) قدرت بیشتر بود، توجه زیادی جلب قطعات این کنسول‌ها و سخت‌افزار جدید شد. انتظارات کاربران بالا رفت و در کنار آن، توهّم جدیدی بر ارزش‌های صنعت سایه انداخت. این مشکل دوم مایکروسافت بود! قدرت پردازشی اکس باکس وان به‌مراتب از کنسول رقیب خود یعنی پلی‌استیشن 4 ضعیف‌تر است و تاکنون این ضعف را در ناتوانی سازندگان برای دریافت رزولوشن 1080p و فریم ریت ثابت 60fps بر روی این کنسول دیده‌ایم. البته باید توجه داشت تفاوت ساختاری آن‌ها آن‌قدر هم زیاد نیست و هر دو این کنسول‌ها ازنظر قدرت با مشکلاتی مواجه بوده‌اند (مشکلاتی چون فریم ریت ناپایدار در بعضی بازی‌ها و رزولوشن پایین‌تر که باارزشی شدن جنجال‌های زیادی به پا کرد!)

قدرت سخت‌افزاری این کنسول‌ها معادل یک کامپیوتر شخصی نسبتاً قوی است (که باید توجه داشت با معماری انحصاری و بخصوص، بازده آن‌ها برای یک بازی بهتر از رایانه‌هاست) اما گویا هنوز نتوانسته انتظارات جامعه گیمرها را برآورده کند، که اگر غیرازاین بود این شرکت‌ها به این سرعت به دنبال کنسول‌های جدید نمی‌رفتند!

کماکان این بحث مطرح می‌شود که کنسول‌های نسل هشت در ابتدای کار خود هستند و به‌مرور زمان سازندگان می‌توانند بهره بهتری از قدرت آن‌ها ببرند و این کاملاً صحیح است. اما باید توجه داشت که در نسل هشت، معماری کنسول‌ها برای راحتی سازندگان بسیار به معماری کامپیوترهای شخصی نزدیک است و آن طراحی منحصربه‌فرد و آپتیمایز کمتر در آن دیده می‌شود.

از این مسئله بگذریم که در این نسل بیشتر از اینکه بازی‌های نوآورانه و جدید ببینیم، شاهد ریمسترها و بازسازی‌های بی‌شمار فرنچایزهای قدیمی بوده‌ایم و بدون در نظر گرفتن یک یا دو بازی، گاهی اوقات از خودم می‌پرسم که اگر نسل هفت نبود، نسل هشتم چه چیزی برای ارائه داشت؟!

به‌گونه‌ای می‌توان این مسئله را مطرح کرد که کنسول‌های نسل هشتم مانند پلی نسل قدیمی و نسل جدید صنعتِ پیشرو بازی‌های ویدئویی را که هرروز بزرگ‌تر می‌شود، به هم متصل و مسیر را برای پیشرفت‌های روزافزون (حداقل ازنظر تجاری و با توجه به بررسی‌های مایکروسافت و سونی!) باز می‌کند.

کنسول های جدید

داستان کنسول‌های جدید از کجا شروع شد؟

داستان ازآنجا شروع شد که فهمیدیم نینتندو قرار است به‌زودی از کنسول جدید خود یعنی NX رونمایی کند که قدرت به‌مراتب بالاتری نسبت به Wii U ارائه می‌دهد و می‌تواند با کنسول‌های رقیب در یک راستا حرکت کند. اما گویا نینتندو هنوز هم آماده رونمایی از کنسول جدیدش نیست و در E3 امسال غایب خواهد بود!

چند ماهی است که شایعه ورژن «ارتقایافته کنسول‌های نسل هشتم» یا «کنسول‌های جدید» به راه افتاده است؛ بخصوص برای سونی و دستگاه جدیدش، PlayStation 4.5. در میان تمامی شایعات، سکوت آزاردهنده سونی از همه‌چیز شکننده‌تر بود اما درنهایت با اطلاعات و فایل های متعددی که توسط رسانه پیگیر به دست آمد، بالاخره وجود آن ها تایید شد.

یوروگیمر ادعا می‌کند که بیش از یک منبع دارند که از آن با نام PlayStation 4K یاد می کنند. پس به‌احتمال زیاد این نام کنسول جدید خواهد بود که اسم پروژه Neo هم شناخته می‌شود. اما در این نوشته می‌خواهیم به بررسی «چرا»ی این قضیه بپردازیم و وارد مسائل فنی نمی‌شویم اما می‌دانیم که کنسول جدید قدرت بسیار بالاتری از کنسول‌های فعلی خواهد داشت.

کنسول‌های جدید چه چیزی برای ارائه دادن دارند؟

  • فریم ریت بالاتر و ثابت‌تر
  • وضوح تصویر بالا و احتمالاً 4K (توجه داشته باشید که 4K در نئو ممکن است لزوماً برای بازی‌ها نباشد، چراکه مطمئنیم این کنسول جدید از ویدئوها و فیلم‌های این رزولوشن پشتیبانی می‌کند.)
  • قدرت بالاتر که قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی بیشتری برای سازندگان مهیا می‌کند. بهره‌وری از فنّاوری‌هایی که در رایانه‌های شخصی قدرتمند رایج است.
  • قدرت بالا و ثابت برای دستگاه‌های واقعیت مجازی

چندی قبل کوتاکو اعلام کرد که مایکروسافت دو کنسول اکس باکس وان اسلیم و کنسول جدیدش Scorpio را تا سال 2017 به بازار عرضه می‌کند.

مسئله‌ای که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که حداقل در این مرحله فرض می‌کنیم بازی‌ها برای هردو کنسول پایه و ارتقایافته منتشر می‌شوند (باقابلیت‌های کمتر و بیشتر) و درنهایت، مهم‌ترین سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر چندین ورژن قدرتمند و کم قدرت از کنسول‌ها وجود داشته باشند، آیا «کنسول» می‌تواند هویتش را با از دست دادن مزیت بزرگش حفظ کند؟

مایکروسافت برعکس سونی در این رابطه صحبت‌هایی انجام داده و این نظر فیل اسپنسر، رئیس اکس باکس، در مورد کنسول‌های جدید است:

ما بر روی دیگر پلتفرم‌ها، چه کامپیوترها و چه موبایل‌ها، نوآوری بی‌پایانی را می‌بینیم که به‌ندرت در فضای کنسول‌ها دیده می‌شود. کنسول‌ها هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار را در آغاز نسل محدود می‌کنند و ما هفت سال یا بیشتر با این کنسول‌ها حرکت می‌کنیم، درحالی‌که بقیه دستگاه‌ها (کامپیوترها و موبایل‌ها) همچنان بهتر، سریع‌تر و قدرتمندتر می‌شوند و بعد ما باید منتظر قدم بعدی (نسل بعدی) باشیم.

حال وقتی به فضای کنسول‌ها نگاه می‌کنیم، نوآوری بی‌سابقه‌ای می‌بینیم. ما باقابلیت‌های جدید سخت‌افزاری در طول نسل امکان اجرای بازی‌های قدیمی و جدید و آینده را مهیا می‌کنیم که همه این‌ها بر روی پلتفرم جهانی ویندوز (Universal Windows Platform – طرح جدید مایکروسافت برای یکی کردن سرویس‌هایش) اجرا می‌شود و به ما اجازه می‌دهد که بدون محدود کردن بازی‌ها، بر روی سخت‌افزار تمرکز کنیم.

E3 2016 رسید و چند روز قبل از آن اندرو هاوس که از مدیران سرگرمی‌های کامپیوتری سونی است وجود این کنسول را بانام نئو تائید کرد. مایکروسافت هم در کنفرانس مطبوعاتی خود از Project Scorpio رونمایی کرد و اعلام داشت «قدرتمندترین کنسول تاریخ» خواهد بود. اسکورپیو 6 ترافلاپس قدرت پردازش دارد که تقریباً سه برابر اکس باکس وان است. طبق شایعات مطرح‌شده، کنسول پلی‌استیشن نئو از 4 ترافلاپس نیروی GPU بهره می‌برد که به مقدار قابل‌توجهی از اسکورپیو پایین‌تر است. این‌طور که به نظر می‌رسد و با توجه به مصاحبه‌های متعدد باید هرچند سال منتظر نسخه ارتقایافته‌ای از کنسول‌های یک نسل بخصوص باشیم یا حتی ممکن است دیگر مرزی بین نسل‌ها قرار نگیرد و آینده کنسول یک چرخه منظم از پیشرفت‌های سخت‌افزاری با سایر پلتفرم‌ها از جمله موبایل و رایانه‌های‌شخصی باشد.

در ادامه می‌توانید مشخصات کامل اسکورپیو و البته آنچه برای نئو شایعه شده است را مشاهده کنید:

کنسول های جدید

جدولی که در وب سایت IGN قرار دارد

کنسول های جدید

تصویری از مشخصات چهارکنسول – یوروگیمر

یکی نیست که به سونی و مایکروسافت عزیز بگوید ای‌کاش به گذشته می‌رفتید و بجای این‌همه جنجال 4K و 1080 و 60fps شاهکارهای به‌یادماندنی خلق می‌کردید! در قسمت بعدی این سری مقالات به بررسی فنی و سخت‌افزاری کنسول‌های جدید می‌پردازیم تا ببینیم هدف، قدرت و البته کشش پردازنده‌های‌ گرافیکی جدید تا چه حد انتظارات گیمرها را برآورده خواهد کرد.





:: برچسب‌ها: گیم شات: تحلیلی بر کنسول‌های نسل هشتم و مدل‌های 4K آنها ,
:: بازدید از این مطلب : 1382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : امین پارسیان
ت : پنج شنبه 3 تير 1395
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی